BLUE MOON MARQUEE – BARE KNUCKLES & BRAWN

 

Na Goezot In’t Hofke 2019 vertrok het duo A.W. Cardinal & Jasmine Colette aka Blue Moon Marquee, na hun ondertussen al 5de Europese tour, terug naar Canada (naar de kust van de Salish Sea in British Columbia) om de batterijen opnieuw op te laden. A.W. Cardinal (zang, gitaar) die in de jazz en blues scene van Montreal en NYC hard werkte aan zijn carrière, ontmoette aan de Canadese Westkust “Bandlands Jass” aka Jasmine Colette (staande bas, kick drum, snare, hi-hat, zang), die er tourde als bassiste, zangeres en danseres.

In mijn live verslag over de blues-zondag van Goezot 2019 schreef ik: “A.W. heeft een zware, prachtige, rokerige stem, waarbij onvermijdelijke vergelijkingen met Tom Waits, bij velen nooit lang uitblijven. De klanken die hij uit zijn gitaar plukt zijn swingend, wat gypsy en hebben vaak een jazzy blues karakter. Eens op het podium leven ze in hun wereld waarin ze feilloos passie en de nodige emoties bij het aanwezige publiek opwekken. Hun muziek is een mengeling van early blues, folk roots, swing en ragtime. Zelf noemen ze het “Gypsy Blues”…”.

In 2012 werd Blue Moon Marquee opgericht. Merk al onmiddellijk op dat Blue Moon Marquee ook op treedt met een band, waarbij de bezetting wisselt in functie van de plaats waar het optreden plaats heeft én, de beschikbaarheid van de respectievelijke muzikanten. De Vancouver/ Westkust muzikanten zijn o.a. David Vest (piano), Morgan Onda (sax), Bill Hicks (drums), Dean Thieson (piano), Ashley Wey (piano) & Cameron Wilson (viool). De Alberta muzikanten zijn o.a. Rob Goodwin (drums), Andrew Ludtke (trombone) & Morgan Mckey (keys) en de Montreal muzikanten zijn o.a. John Kerkhoven (harmonica) & Ram Krishnan (drums).

Blue Moon Marquee bracht in 2013 als gipsy blues duo hun eerste studio album (met originele composities) ‘Stainless Steel Heart’ uit. In 2014 volgde ‘Lonesome Ghosts’ en de EP ‘Last Dollar’. ‘Gypsy Blues’ [2016] was het derde studio album van het duo. Het album met twaalf originele nummers werd opgenomen met gast zanger Erik Nielsen. De opvolger album #4, ‘Bare Knuckles & Brawn’ verschijnt in juli en heeft opnieuw een geweldige typische, wat abstracte tekening van dansende mensen op de cover (een kunstwerk van de originele Curious Questions Artist, Donovan "Duppy Doctor" Rose) staan.

Het nieuwe album werd opgenomen in de Afterlife Studio’s in Vancouver, British Columbia, met de hulp van producer Erik Nielsen en enkele gasten. Darcy Phillips (piano, orgel), Gerry Cook (sax, klarinet), Jimmy "Hollywood" Badger (drums), Jack Garton (trompet) & Paul Pigat (gitaar) vervoegden hen in de studio.

“ This album to me represents a combination and evolution of our last records…” (A.W. Cardinal says)

Dixit A.W. is ‘Bare Knuckles & Brawn’ “een goed voorbeeld van hoe we met een groter ensemble klinken. Het geluid is een mengeling van swingstijlen van muziek zoals blues en jazz, western swing en New Orléans. Denk Django Reinhardt of Charlie Christian ontmoet Tom Waits. Ik geloof dat dit album enkele van onze beste opgenomen nummers bevat en, we konden dit doen met enkele van de beste muzikanten...".

Als we doorheen de track list zappen (moet kunnen denk ik), vallen de volgende nummers op. “Big Black Mamba” is geïnspireerd door de inheemse legende van de grote zwarte slang (lees: de olie) die we uit de grond trekken, “Hard Times Hit Parade” is een nummer over hebzucht en proberen te overleven in de welvaartskloof, “Lost and Wild” is een scoop op de sixties, “Big Smoke” een nummer over de klimaatveranderingen, “As I Lay Dying” gaat over feminisme en de val van het Patriarchaat, “52nd St. Strut” is een ode aan Billie Holiday en “High Noon” verwijst naar Black Elk, een heilige man van de Oglala Lakota stam en naar het doorzettingsvermogen van de inheemse volkeren.

Van Blue Moon Marquee doorstaat zanger/gitarist A.W. Cardinal zonder problemen vergelijkingen met andere grote namen (waarbij namen als Tom Waits, Reinhardt en Mississippi John Hurt in me opkomen) én bepaalt Jasmine Coletta als solide bassiste/percussioniste, duidelijk mee de grooves. ‘Bare Knuckles & Brawn’ plaatst beiden, begeleid door geweldige muzikanten, in een breder kader, wat alles nog interessanter en boeiender maakt.

“ Blue Moon Marquee’s new album ‘Bare Knuckles & Brawn’ places A.W. Cardinal & Jasmine Coletta, accompanied by great musicians in a broader context, which makes everything even more interesting and fascinating… “ (ESC for Rootstime)

Eric Schuurmans

Release: 19/07/19

 

Album track list: 01. Big Black Mamba – 02. Smoke Rings for My Rider – 03. Fever Flickering Flame – 04. Hard Times Hit Parade – 05. As I Lay Dying – 06. High Noon – 07. The Red Devil Himself – 08. Big Smoke – 09. 52nd St. Strut - 10. Wayward - 11. Lost and Wilde - Lyrics/music © 2019 by: Blue Moon Marquee – Co-produced by: Blue Moon Marquee & Erik Nielsen

Album Line-up:
A.W. Cardinal: vocs, guitar / Jasmine Colette: rhythm section: upright bass, drums, vocs (4,9) & Guests: Darcy Phillips: piano, organ, Gerry Cook: sax, clarinet, Jimmy "Hollywood" Badger: drums, Jack Garton: trumpet & Paul Pigat: guitar

Discography Blue Moon Marquee:
Bare Knuckles & Brawn [2019] | Gypsy Blues [2016] | Last Dollar (EP,4#) [2014] | Lonesome Ghosts [2014] | Stainless Steel Heart [2013] |

 

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Blue Moon Marquee / FOLC Records

video